fbpx

Cor Jove Nacional de Catalunya 2015

Vilafranca del Penedès, com a Capital de la Cultura Catalana 2015, va acollir, del 16 al 26 de juliol, l’encontre de la tercera edició del Cor Jove Nacional de Catalunya. Sota la direcció d’Erik van Nevel i Jordi Casas, el CJNC15 va treballar un programa de música flamenca del renaixement i de música catalana de compositors del segle XX com Toldrà, Taltabull, Civil o Falla, que es va poder sentir en concert a Vilafranca del Penedès, Agramunt, Palafrugell i Vila-seca. Va comptar amb Oriol Castanyer com a pianista i Salvador Parron com a instructor vocal.

Erik Van Nevel

Fundador i director de Currende, solista de Currende Consort i durant anys Huelgas Ensamble.
Ha estat Mestre de Capella de la Catedral de Brussel·les, fundador de la Capella Sancti Michaelis, director assistent del BRT Radio Choir.

És professor de direcció coral, música de cambra i pràctica de la música antiga a l’Institut Lemmes a Lovaina.

Jordi Casas

Cursà els primers estudis musicals a I’Escolania de Montserrat, i posteriorment els continuà a Barcelona, on va estudiar també Dret i Filosofia. Fundà la Coral Càrmina, de la que va ser director durant més de quinze anys, i dirigí, durant dos cursos, el Cor de la RTVE. Des de setembre de 1988 fins a 1998 va exercir com a director musical de l’Orfeó Català, sent-ne també el seu director artístic. El setembre de 1990 creà el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, del que va ser director fins al juliol de 2011. Així mateix ha estat al front del Coro de la Comunidad de Madrid des de I’any 2000 fins al juliol de 2011. També a Madrid va desenvolupar la seva tasca de director coral al front del Coro del Teatro Real, col·laborador habitual de l’Orquesta Sinfónica de Madrid, entre els anys 2004 i 2008. De 2011 a 2013 va ser director, per segona vegada, del Coro de Radiotelevisión Española.

Al capdavant d’aquests col·lectius ha dirigit i preparat més de dos mil concerts, conreant tota classe de gèneres i estils, amb gran varietat de conjunts instrumentals, i tenint oportunitat de col·laborar amb els més destacats directors d’orquestra, com els mestres Jesús López Cobos, Franz Paul Decker, Josep Pons, Antoni Ros Marbà, Miguel A. Gómez Martínez, Salvador Mas, Víctor Pablo Pérez, José Ramón Encinar, Andrew Gourlay, Claudio Abbado, Mariss Jansons, Essa Pekka Salonen, Eliahu Inbal, Leopold Hager, Zubin Metha, Gianandrea Nosseda, Alberto Zedda, Christopher Hogwood, Helmuth Rilling, Walter Weller, Plácido Domingo, Rafael Frühbeck de Burgos, Mitislav Rostropovich, Charles Dutoit, Armin Jordan, Gennadi Rodeswensky, Harry Christophers, Colin Davis, Edmon Colomer, Andrew Parrott, Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Michel Corboz, Peter Maag, Laszlo Heltay, Neville Marriner, Mark Minkowski, Fabio Biondi, Pablo Heras Casado i un llarg etcètera.

Ha impartit nombrosos cursos i seminaris de direcció coral tant a Espanya com a l’estranger, i ha participat com a director en els més prestigiosos festivals d’Europa (Espanya, França, Bèlgica, Suïssa, Gran Bretanya, Alemanya, Hongria, Itàlia, Eslovènia i Àustria), i també a Israel, Mèxic, Cuba, Guatemala, Estats Units, Argentina, Brasil, Xina, Marroc i Japó. L’estiu de 1997 va ser el director de l’European Youth Choir del Festival Europa Cantat.

Actualment és artista en residència a l’Orquesta Sinfónica de Castilla y León pel que fa a la vessant coral, i col·labora assíduament, com a director convidat, amb el Cor de Cambra Femení Scherzo de Vila-seca.

Oriol Castanyer

Inicia els estudis de música al Conservatori Municipal de Música de Sant Cugat del Vallès i els continua al Conservatori Professional de Terrassa, on cursa el Grau Mitjà de Piano i de violoncel, i obté el Premi d’Honor de Piano i Menció d’Honor de Música de Cambra. Posteriorment, fa el Grau Superior de Piano al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona i al Conservatori Superior del Liceu amb el pianista Miquel Farré, i obté Menció d’Honor de Grau Superior. És finalista al I Concurs de Piano “Eugènia Verdet” i al XXV Concurs “Joan Massià”, i obté Menció d’Honor a la 35a edició del  Concurs de Joves Intèrprets de Piano de Catalunya.

Paral·lelament, ha estudiat direcció coral amb Elisenda Carrasco, Xavier Sans, Mireia Barrera, Xavier Puig, i l’any 2013 es gradua en direcció de cor a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) on estudia amb Josep Vila i Casañas i Johan Duijck.

Interessat en diversos estils dins el món de la música, forma part del grup de música tradicional i popular Amanida Folk amb el qual ha realitzat concerts arreu de Catalunya, Espanya, Portugal, Suïssa i França. Ha estat professor de Cant al Conservatori de Terrassa i actualment és professor d’Harmonia a l’escola de música Aula de So de Sant Cugat del Vallès.

Ha col·laborat amb la Fundació “la Caixa” com a pianista i director muntador en els concerts participatius del Rèquiem de Mozart i el Messies de Haendel. Des del 2011, també col·labora amb el Servei Educatiu de L’Auditori de Barcelona com a director en el projecte Cantània, i és convidat per impartir cursos i tallers per a diferents entitats i festivals (FCEC, Corearte…).

Ha treballat amb el cor Lieder Càmera com a corepetidor i entre novembre de 2008 i juliol de 2014 en va assumir la subdirecció. Ha estat  pianista acompanyant del Cor Infantil de l’Orfeó Català i pianista del Cor Jove Nacional de Cataluya (CJNC), i actualment és pianista i director del Cor Infantil Sant Cugat, director del cor femení Aglepta i de la Coral Sinera. Des de setembre de 2016, assumeix la direcció de la Coral Sant Jordi.

Salvador Parron

Nascut a Barcelona, realitza els estudis de clarinet al Conservatori Municipal de Barcelona. Paral·lelament estudia cant i Història de l’Art. A partir del 1993 prossegueix els estudis de cant a la Guildhall School of Music and Drama de Londres amb Rudolf Piernay i David Pollard, on es gradua l’any 1997 i finalitza el Postgrau d’òpera el 1999. Ha estat professor de dicció al Curs Internacional de Música La interpretación històrica de la Fundació “La Caixa” a Valladolid i del Postgrau en Direcció Coral de Blanquerna (URL, CMMB, FCEC), de cant i de fonètica de llengües estrangeres a l‘Estudi de Barcelona i als Conservatoris de Girona i d’Igualada, i de conjunt vocal i de Lied a l’Esmuc. Després d’haver exercit el càrrec de director acadèmic al Conservatori de Girona de 2008 a 2012, prossegueix la seva tasca docent al mateix centre, al Conservatori Superior del Liceu i al Conservatori Municipal de Música de Barcelona. Ha estat el director del Concurs per a joves cantants de l’Associació Catalana de Professors de Cant, entitat de la qual en va ser fundador i secretari fins el 2010.

Ha participat en diverses produccions operístiques a Gran Bretanya amb companyies com English National Opera, European Chamber Opera (I Quattro Rusteghi), Clonter Opera (Carmen), Palace Opera (La Navarraise), Garden Opera (Le Nozze di Figaro), al American Music Festival al Barbican Centre amb Ariane de Martinu i amb la primera audició a Anglaterra de The Aspern Papers d’Argento i al Festival de Dartington amb Don Giovanni; a Alemanya (Rappresentatione di anima, et di corpo), i al Teatro Real i al Gran Teatre del Liceu amb La Capella Reial de Catalunya en L’Orfeo de Monteverdi. Ha actuat al Festival de Vantaa a Finlàndia amb la Capella de Ministrers, en el  Retablo de Maese Pedro de Falla (OCC/Manel Valdidieso), en La Creació de Haydn (JONC/Josep Pons), en la Passió segons San Joan d’Arvo Pärt a L’Auditori de Barcelona (Jordi Casas), en el Dido & Aeneas de Purcell amb Early Opera Company i, en un programa de Tonadillas escénica amb Estil Concertant, al Palau de la Música de València. Ha fet recitals a Londres (St James’-Piccadilly, St John’s-Smith Square), Brighton, Cardiff, França, Itàlia, Espanya i arreu de Catalunya.

Debuta l’any 2000 al Gran Teatre del Liceu Don Quijote en Barcelona de J. L. Turina, posteriorment a Sabadell amb Il Telemaco de F. Sor, a l’Auditorio Nacional amb El Messies de Händel i al Teatro Real l’any 2004 amb un programa de Tonadillas Escénicas amb G. Garrido i L’Ensemble Elyma, recentment enregistrat pel segell K617. Ha cantat Chaplitsky en la producció del 2003 de La Dama de Piques de Txaikovski al Gran Teatre del Liceu, Una Cosa Rara de V. Martín i Soler al Palau de la Música de València, L’Apoteosi de Kapsberger, l’any 2006, a l’Auditori de Pamplona, al Kursaal de Donostia i al Teatro Arriaga de Bilbao. Darrerament ha cantat a l’Auditori de Girona l’oratori Magdalena Penitent de F. Civil i el Requiem de W. A. Mozart, El Rei David de A. Honegger a l’Auditori de Lleida i a l’Auditori Winterhur de Barcelona i, amb l’Ensemble L’Albera, grup guanyador del Concurs de Música Antiga de Sevilla, el programa Strana armonia d’amore, al Festival (a)phònica de Banyoles i al Festival Antiqua 2008 a Castagneto Po, el Dichterliebe de R. Schumann al Festival de Música de Manlleu i el programa Barroc 3.0 a Olot, Osca i Toulouse, entre d’altres.

L’any 2007 va publicar la traducció al català del tractat de Pierfrancesco Tosi, Opinions de cantants antics i moderns, o sigui, observacions sobre el cant florit per l’editorial DINSIC i el 2012 finalitza els seus estudis de Màster en Gestió Cultural.