Cor Jove Nacional de Catalunya 2020

Enmig de la pandèmia per Covid-19, el Cor Jove Nacional de Catalunya va celebrar la vuitena edició del 23 de juliol a l’1 d’agost de 2020 a Vic. El CJNC20, dirigit per Lluís Vilamajó, va donar el tret de sortida a la represa de l’activitat coral, després del confinament, i va posar en pràctica el protocol d’higiene i prevenció elaborat pel Moviment Coral Català i pel conjunt de federacions corals catalanes, que serviria perquè les corals de tot el país poguessin recuperar la seva activitat amb seguretat.

Malgrat la situació excepcional, el CJNC20 es va poder celebrar amb normalitat, i va comptar amb un equip de quatre professores, podent treballar, així, aspectes fonamentals de la formació d’un cantant. Maria Mauri, que va ser la pianista d’aquesta edició, conduïa també les sessions de música de cambra, tasca que compartia amb Viviana Salisi. Amb Rochsane Taghikhani van poder treballar la dicció lírica, i Montserrat Martorell va ser l’encarregada del treball corporal. El programa, de música vocal alemanya dels segles XVIII i XIX, es va poder sentir en concert al Festival Internacional de Música Clàssica de Sant Fruitós de Bages – Memorial Eduard Casajoana i al cicle Nits d’Estiu al Pati de l’Ós del Seminari de Vic.

L’abril de 2021, el Cor Jove Nacional de Catalunya havia de debutar amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya a L’Auditori, amb una producció de “La Creació” de Haydn que la situació sanitària va obligar a cancel·lar. Amb l’anul·lació d’aquests concerts, la clausura del CJNC20 va ser 28 de març a la Sala Oriol Martorell, en el marc del festival Emergents, amb un concert que suposava el debut del Cor Jove Nacional de Catalunya a L’Auditori de Barcelona i que va estar dedicat a l’Àlex Honrubia, baix del CJNC20, que ens va deixar sobtadament el 9 de febrer de 2021.

Montserrat Martorell

Montserrat Martorell Fabregat, és nascuda a Tortosa (Tarragona) on va realitzar els estudis fins a final del batxillerat. Posteriorment es va traslladar a Barcelona on va cursar estudis superiors i es va llicenciar en Antropologia Cultural per la Universitat de Barcelona. És Diplomada en el Mètode de treball Corporal Cos-Art per la Generalitat de Catalunya i l’Escola de Treballs Corporals i Artístics de Barcelona. Màster en Prevenció de Riscos Laborals UOC (2009-11).

Al final de la dècada dels 80 inicia la seva aproximació a les tècniques de treball corporal a l’Escola de Treballs Corporals i Artístics de Barcelona (ETCAB). Allò que va començar com una curiositat va anar transformant-se en la seva dedicació personal i professional. Al costat de Yiya Díaz, directora de l’ETCAB, va tenir l’oportunitat de formar-se amb el Mètode Cos-Art, tècnica de treball corporal especialitzada en el moviment conscient per a músics, cantants i directors d’orquestra i cors.

Ha col·laborat i donat classes de cos a diverses institucions catalanes des dels anys 90 fins l’actualitat. Entre altres va col·laborar en la mateix Escola en la que es va formar L’ETCAB, així com l’escola Eòlia i més recentment amb l’Aula de Cant i l’Òpera de cambra de Sant Cugat. Ha impartit classes en diversos Conservatoris d’arreu de Catalunya com el de Reus, Tortosa i Girona.

Ha participat en els cursos d’estiu de la ETCAB, Sitges (2001-02), ha impartit cursos de cos i moviment en el Postgrau de psicomotricitat de la URL (2004-06), cursos de consciència corporal i tècnica de moviment per a professors de música als Conservatoris de Sabadell i Tarragona, curs de Cos i Música al programa de Música Oberta de Sabadell, cursos de formació per a treballadors de l’Ajuntament de Sabadell, etc.

Des de l’any 1999 fins el 2010 va ser professora del Conservatori de Tarragona. Des del mateix any 1999 fins l’actualitat és professora d’Educació Corporal al Conservatori de Sabadell aplicant el programa d’Educació Corporal per a músics, cantants i directors d’orquestra i cors elaborat des del mètode Cos-Art per Y. Díaz.

Viviana Salisi

Es dedica des de fa més de vint i cinc anys a l’acompanyament del repertori vocal. Va estudiar al Conservatori de Manresa amb Glòria Massegú i Ludovica Mosca, i a l’Escola de Música de Barcelona amb Albert Attenelle. Finalitzats els estudis superiors de piano, es va especialitzar en acompanyament de lied i òpera a la Hochschule für Musik Franz Liszt de Weimar (Alemanya) amb el suport de la beca Wardwell de la Fundació Humboldt. En aquest centre va obtenir el títol de correpetidora.


Ha treballat com a assistent musical als festivals d’òpera de Bad Hersfeld i Heidenheim a Alemanya i en el cicle “Òpera a Catalunya” d’Amics de l’Òpera de Sabadell, a més de col.laborar amb institucions com la Fundació “La Caixa”, el Gran T eatre del Liceu Orquestra de Cambra Catalana, Fundación Jacinto e Inocencio Guerrero, Orquesta de cambra de Granollers o VEUS cor infantil Amics de la Unió, entre altres.

Juntament amb el seu marit Artur Arranz funda Òpera Còmica de Barcelona i duu a terme una intensa tasca de recuperació del patrimoni líric de petit format, que va ser guardonada amb el Premi Serra d’Or de teatre 2013. Paral·lelament desenvolupa la seva activitat com a acompanyant en recitals d’òpera i lied arreu de Catalunya.


Des de 2001, any de creació del centre, és pianista repertorista de l’Escola Superior de Música de Catalunya. Des de 2015 és també professora del màster de lied “Victòria dels Àngels” i col.laboradora habitual dels Amics de l’Òpera de Sarrià en la seva temporapera de cambra.

Maria Mauri

Maria Mauri Fàbregas es llicencia en piano clàssic i contemporani a l’Escola Superior de Música de Catalunya, estudiant amb els professors Vladislav Bronevetzky (piano solista) i Francisco Poyato (lied). Més endavant cursa un màster en l’especialitat de piano col·laboratiu a la Guildhall School of Music and Drama de Londres. Actualment està acabant el grau en direcció orquestral i coral a l’ESMUC.

Ha estat becada per l’excel·lència musical de part de Fundación Victoria de los Ángeles, Fundació Anna Riera i Guildhall Scholarship Awards.

Ha participat en l’enregistrament del CD “Pau&Victòria” amb peces inèdites de Pau Casals.

Actualment es dedica principalment a l’acompanyament del repertori vocal i coral, i ha tocat en més de cinquanta concerts corals, de lied, d’òpera i de música de cambra, actuant en sales com l’Auditori, el Gran Teatre del Liceu o el Palau de la Música. També ha fet concerts a França i al Regne Unit.

Paral·lelament a l’activitat com a pianista, exerceix també de directora i cantant: per una banda és directora titular del Cor de Cambra Arsinnova, i assistent de direcció del cor Fòrum Vocal; i com a cantant, ha actuat amb cors professionals com el Bach Collegium Barcelona, The Beauty Fools, o l’Ensemble O Vos Omnes.

També ha gravat un CD amb música de Daniel Ariño i lletra d’Enric Casasses.

Lluís Vilamajó

Nascut a Barcelona, inicià els seus estudis musicals a l’Escolania de Montserrat, i després els continuà al Conservatori Municipal Superior de Música de Barcelona. Actualment és membre de la Capella Reial de Catalunya, Hespérion XXI (dir. Jordi Savall) i ha col·laborat amb formacions com Al Ayre Español , Venice Baroque Orchestra , Le Saqueboutiers de Toulouse, Ensemble La Fenice, Ensemble Brroque de Limoges, Il Fondamento amb els quals ha ofert concerts i ha efectuat enregistraments en diferents auditoris d’Europa, així com també als Estats Units, Mèxic, Argentina, Brasil, Austràlia, Israel, entre d’altres.

Ha estat director de la Capella de Música de Santa Maria del Mar de Barcelona, en la qual havia cantat sota la direcció del mestre Enric Gispert, i director del Cor Infantil i el Cor de Noies de l’Orfeó Català al Palau de la Música Catalana (Barcelona). Ha estat el responsable de la direcció artística, amb Lambert Climent i Carlos Mena del Coro Barroco de Andalucia (Sevilla), y del Coro Vozes de “Al Ayre Español” (Zaragoza).

Actualment col·labora amb la Capella Reial de Catalunya i el seu director Jordi Savall en la preparació del Cor en porduccions com la Missa en si menor, Magnificat i Passió segons Sant Mateu de J. S. Bach, Vespres de C. Monteverdi, Die Israeliten in der Wüste de C. P. E. Bach; i organitzant l’Acadèmia de Formació Professional, de Recerca i d’Interpretació.

Com a solista ha interpretat obres com les Vespres de C. Monteverdi, el Magnificat de J. S. Bach, el Requiem de W. A. Mozart, la Missa de Glòria de G. Puccini, La Creació de J. Haydn, el Messies de G.F.Haendel, la Passió segons Sant Mateu i la Passió segons Sant Joan de J. S. Bach, Missa en si m de J. S. Bach i L’Enfant Prodigue de C. Debussy, entre d’altres. Ha actuat sota la direcció de S. Brotons, P. Cao, J. Casas, J. J. Mena, M. Valdivieso, A. Ros Marbà, A. Parrott, X. Puig, L. Heltay, R. Alessandrini, E. Ericson, E. Martínez Izquierdo, J. Savall, S. Mas, A. Cremonesi, W. Kuijken, J. Mora, N. McGegan, P. Dombrecht, R. Goegel, C. Coin, C. Hogwood, A. Marcon, P. Pierlot. Ha realitzat diversos enregistraments per Astrée-Audivis, Alia-Vox, Fonti musicali, Sony-classical, Deutsche Harmonia Mundi , Accord, Discant i Cantus.