Enric II de Reuss-Gera, el Pòstum, va viure en un moment en què la mort es trobava arreu –la Guerra dels Trenta Anys i l’epidèmia de la plaga van emportar-se una part molt important de la població europea–, però alhora, enmig del caos i la desolació, aquesta mort s’entenia també com un descans feliç, portadora de la pau eterna. Segurament per aquest motiu, el noble alemany va planificar amb detall la seva cerimònia funerària, fins i tot la música que s’hi havia d’interpretar: Heinrich Schütz va ser el traductor d’aquestes intencions, component aquest Exequien, que ell mateix va definir com «un concert amb la forma d’una missa funeral alemanya», escrit en llengua vernacla i amb motius melòdics que n’accentuen les paraules amb bellesa.
L’obra consta de tres parts: una de primera per a cor i solistes i pensada per ser cantada al voltant del taüt del difunt, una de segona en forma de motet per a doble cor, i una de tercera en què el segon cor canta des de les altures l’arribada de l’esperit del difunt al cel. El Cor Jove Nacional de Catalunya, dirigit enguany per Manel Valdivieso, recrearà aquest dol feliç que es troba implícit en una obra de gran puresa i sinceritat.
Programa
Heinrich Schütz: Musicalische Exequien, SWV 281 (1635-1636)